Category Archive Keerbergen

ByAn Wauters

Repair Café is een succes!

De opstart van een Repair Café in Keerbergen was één van de dingen die ik als schepen van afvalbeleid heel graag wilde realiseren. Deze week – op woensdag 1 april van 14u tot 18u in Den Bussel – was het zover.

Vijf herstellers (1 x textiel, 2 x elektro, en 2 x diverse zaken) staan klaar om voorwerpen die stuk zijn te herstellen. De te herstellen voorwerpen konden vooraf aangemeld worden om zo ook een planning op te stellen en tijdssloten toe te kennen. Er was ook nog wel wat marge en ruimte ook voor spontane vragen.

Ik ben opgegroeid in een gezin waar dingen niet snel werden vervangen. Pas als iets echt onherstelbaar was, kon er iets nieuws gekocht worden. Bij mijn grootouders was het net zo. Waar mijn grootmoeder ritsen verving of kapotte kinderbroeken herstelde om er buiten mee verder te ravotten, was mijn vader altijd al een meesterhersteller van al de rest. Dus alles behalve textiel 😉 
Hij zal dan ook aan dit initiatief deelnemen als hersteller.

Zaken die mechanisch blokkeren, gebroken of gebarsten zijn, waar de stekker niet meer van werkt, een fietsband die geplakt moet worden.. met al zo’n dingen kan je bij mijn vader terecht. Er is ook iemand die alle wat meer fijne dingen in de elektronica beheerst, een dame die textielreparaties uitvoert en je ook op weg zet om dat later vlotter zelf aan te durven. De vierde hersteller is dan weer iemand die al eerder in andere gemeenten meewerkte aan Repair Cafés en dat nog steeds doet ook. Ook bij hem kan je met diverse zaken terecht. Heel wat ervaring samen dus!

We openden pas nog opnieuw ons recyclagepark. We geven houden onze restfractie thuis al jaren zo klein mogelijk door goed te sorteren. Maar afval vermijden is natuurlijk het allerbeste. Spullen niet meteen vervangen hoort daarbij.

Er zijn dit jaar in totaal vier Repair Cafés gepland, telkens op woensdagnamiddag in Den Bussel.

  • wo 1 april 2026 van 14 tot 18 uur
  • wo 3 juni 2026 van 14 tot 18 uur
  • wo 28 oktober 2026 van 14 tot 18 uur
  • wo 2 december 2026 van 14 tot 18 uur

Inschrijven voor een herstelling kan via: Repair Cafe – Den Bussel
Je kan er ook de huisregels lezen.

De pers was aanwezig op de eerste editie:

HLN: Keerbergen opent eerste repaircafé: tientallen kapotte spullen krijgen tweede leven | Keerbergen | HLN.be

Het Nieuwsblad: Veel herstellingen tijdens eerste Repair Café | Nieuwsblad

ByAn Wauters

Opening vernieuwd recyclagepark

Als schepen van afvalbeleid mocht ik deze week ons vernieuwde recyclagepark openen. Een project opgestart in de vorige legislatuur dat nu is afgerond. Een uittreksel uit mijn toespraak:

“Hier staan we dan om ons volledig vernieuwde recyclagepark officieel te openen. En het woordje volledig mag je hier letterlijk nemen.

Er zijn niet alleen de nieuwe communicatieborden of het geefpunt maar er is ook de veranderde inrichting. Ik denk niet dat er één container nog op zijn oude plaats staat en ook de op- en afritten zijn verplaatst. Dit moet mee zorgen voor een vlottere doorstroming en minder hinder op de openbare weg. Het verplaatsen, van de weegbruggen betekent dat tussenwegingen mogelijk zullen zijn en je dus zonder het park te verlaten goederen met verschillende tarifering zal kunnen aanbieden. Om te vermijden dat je je meermaals zou moeten identificeren zullen slimme camera’s bij het binnenkomen je nummerplaat registreren en deze onthouden tijdens je parkbezoek tot er weer naar buiten wordt gereden waarna ze uit het systeem verwijderd wordt.

Ons recyclagepark kende nóg een primeur: de vraag naar verzonken containers voor gras en blad was het onderwerp van de allereerste petitie die we deze legislatuur mochten ontvangen. Het was ook de meest voorkomende vraag over het nieuwe park bij de kapper, op de markt of in mijn mailbox.

Uit het overleg hierover met onze diensten en Ecowerf heb ik twee dingen onthouden: één we hebben een klein recyclagepark. De oppervlakte is klein maar de hoeveelheid selectief ingezamelde fracties is groot en deze schaal maakt het in de praktijk onmogelijk om verzonken containers te plaatsen want die hebben om ze te plaatsen en te ledigen een veel grotere oppervlakte nodig. Ook een verhoogd baanvak realiseren was omwille van de beperkte oppervlakte niet haalbaar. En twee: wij zijn met onze gemeente dé kampioen gras- en bladafval binnen het volledige werkingsgebied van Ecowerf.  Dus de aanvoer jaarlijks per inwoner is enorm.

Met deze parameters in gedachten kwam Ecowerf met de oplossing om een box op grond niveau te voorzien. De bezoekers leggen hun gras en bladafval dus op de vloer en nadien wordt deze fractie net zoals het snoeihout machinaal in de container gelegd door de parkwachters.

Maar afval verzamelen, sorteren en recycleren is één ding. Afval vermijden is nog iets anders. Circulariteit is ook een term uit het beleidsplan van onze bestuursploeg.

Wanneer ik las dat de verrijdbare bordhouders door de technische dienst van Ecowerf zelf ontworpen en gemaakt zijn, met wielen die gerecupereerd zijn van beschadigde afvalcontainers vond ik dat zeer goed nieuws. Het Geefpunt in dit park is ook een mooi concept en ook duidelijk iets waar we als lokaal bestuur promotie voor willen maken.

En nu we op het luikje promotie zijn aangekomen. Ik wil iedereen hier aanwezig meteen ook warm maken voor ons allereerste Keerbergse repaircafé. Dat zal plaatsvinden volgende week woensdag 1 april (geen grap) van 14u tot 18u in Den Bussel.

Ik rond af en dank graag Ecowerf voor de vlotte samenwerking en in het bijzonder Nele Lievens voor de coördinatie niet alleen op het terrein maar ook via de verslagen en de snelle reactie op al onze mails, ik dank Interleuven en ik dank zeker ook onze eigen medewerkers van de dienst ruimte om zich hier deze hele periode achter te zetten en alles mee op te volgen.

Samen werken we aan een toekomst waar afval niet alleen gescheiden wordt ingezameld, maar ook steeds meer in een circulair verhaal ingebed wordt.”

In de pers: Recyclagepark Keerbergen opnieuw open na meer dan een jaar verbouwingen: “Vlotter en gebruiksvriendelijker” | ROBtv

Keerbergen heropent gloednieuw recyclagepark met primeur: QR-code moet bezoekers helpen bij sorteren | Keerbergen | HLN.be

Vernieuwd recyclagepark na een jaar eindelijk weer open: “Alles is veranderd” | Nieuwsblad

ByAn Wauters

Recyclagepark opent binnenkort met heel wat nieuwigheden

(foto oude inrichting) Dinsdag 24 maart gaat het vernieuwde EcoWerf-recyclagepark in de Broekelei open. Hieronder alle nieuwigheden op een rijtje:

Andere inrichting en ANPR-camera’s voor vlotter bezoek

Door de ingang te verplaatsen en de rijrichting aan te passen, kan je vlotter doorstromen op het park. Het voorkomt een wachtrij op de openbare weg. Ook de weegbruggen kregen een andere locatie. Zo zijn tussenwegingen mogelijk: bij afvalsoorten met een verschillend tarief zal je meerdere keren over de weegbrug bij de ingang van het betalend gedeelte kunnen rijden en zo op het einde van jouw bezoek in één keer kunnen afrekenen. Je bezoek wordt in goede banen geleid door de nieuwe belijning die de opgefriste ondergrond kreeg. Bovendien heeft Ecowerf het park uitgerust met slimme ANPR-camera’s. Bij het binnenrijden koppelen deze jouw nummerplaat aan je elektronische identiteitskaart (eID) of recyclageparkkaart. Zo hoef je je niet herhaaldelijk te identificeren bij de weegbruggen en bij de uitgang. Zodra je het park verlaat, verdwijnt jouw nummerplaat uit het systeem. 

Gras- en bladafval op de grond

Helaas bleek de oppervlakte van het recyclagepark in Keerbergen te klein om een verzonken deel of een verhoogd platform te creëren. Gezien de grote hoeveelheid gras- en bladafval die het recyclagepark ontvangt, bedacht Ecowerf een nieuw concept: in plaats van inzameling in een hoge container, bouwde Ecowerf een overdekte box op grondniveau. Voor grofvuil blijft de inzameling in een container wel noodzakelijk. 

Nieuwe borden

Er is nog een primeur voor Keerbergen: het recyclagepark krijgt als eerste nieuw communicatiemateriaal. Alle borden op het recyclagepark kregen een nieuwe lay-out, zodat je als bezoeker makkelijker de juiste container vindt en beter kan sorteren. Bovendien kreeg het park een nieuw Geefpunt. In samenwerking met de Kringwinkel zamelen we in een overdekt gedeelte herbruikbare goederen in die in goede staat, netjes en volledig zijn. Je vindt er voortaan ook een textielcontainer.

Wat blijft hetzelfde?

Ondanks de vernieuwingen, zal een recyclageparkbezoek vertrouwd voelen. Als inwoner krijg je nog steeds toegang tot het recyclagepark met je eID (of met de recyclageparkkaart voor kmo’s en verenigingen). Je kan blijven betalen met Bancontact of met de DifTar-rekening. De openingstijden veranderen niet.

Lees ook in HLN https://www.hln.be/keerbergen/ecowerf-heropent-recyclagepark-keerbergen-nieuwe-ingang-slimme-cameras-en-minder-aanschuiven~a3d081a1/

En Het Nieuwsblad https://www.nieuwsblad.be/regio/vlaams-brabant/oost-brabant/keerbergen/vernieuwd-recyclagepark-heropent-op-24-maart-met-flink-wat-nieuwigheden/137493217.html

ByAn Wauters

Toegankelijkheid, meer dan drempels wegwerken

Keerbergen, 23 februari 2026 – De gemeenteraad keurde vanavond het afsluiten goed van het convenant toegankelijkheid met Inter, het Agentschap Toegankelijk Vlaanderen. En dat is een belangrijke stap om dit thema te verduurzamen in al zijn aspecten. 

“Op zich logisch dat ik toegankelijkheid binnen mijn bevoegdheden als schepen wilde,” zegt An Wauters (Vooruit) schepen van toegankelijkheid en gelijke kansen en zelf rolstoelgebruiker, “en toch heb ik een haat-liefde verhouding met het thema. Toen ik ondertussen 28 jaar geleden in een rolstoel belandde dacht ik oprecht dat de wereld op relatief korte termijn wel “vanzelf” toegankelijker zou worden. Want daar kan toch niemand tegen zijn? Ondertussen weet ik beter. Helaas. Toch wil ik niet alleen maar op steeds diezelfde nagel kloppen. Wil ik niet gereduceerd worden tot de schepen in de rolstoel. Na iets meer dan een jaar in mijn mandaat denk ik dat ik een goed evenwicht heb gevonden.”

En er zijn ook al heel wat concrete zaken gerealiseerd in Keerbergen.

  • De gemeente kocht rolstoelvriendelijke kabelgoten aan. Ze werden voor het eerst gebruikt tijdens Keerbergen Schaatst. Ze zorgden ervoor dat mensen met mobiliteitshulpmiddelen minder hinder hebben en geen capriolen meer moeten maken of hulp nodig hebben om een kabelgoot te nemen, maar ook voor fietsers of eigenlijk voor elke andere passant zijn ze een meerwaarde. Rolstoelvriendelijke kabelgoten – An Wauters
  • We hebben het reglement Toegankelijke handel en horeca goedgekeurd op de gemeenteraad en een budget voorzien waarmee Dito VZW aan de slag is om daar waar het praktisch haalbaar is en steeds in overleg met de handelaar hellende vlakken aan te leggen. De eerste opmetingen zijn gebeurd en de eerste hellende vlakken worden binnenkort geleverd. Subsidiereglement toegankelijke handel en horeca – An Wauters
  • De deur van het Batopin cashpunt aan de Haachtsebaan is geautomatiseerd. Een doorn in het oog van heel wat mensen en ook ikzelf raakte er niet binnen zonder hulp. Batopin is echter zelf verantwoordelijk voor deze aanpassing. Hier was een heel proces van overleg en contacten heen en weer die leidden tot een plaatsbezoek de oplossing. Ik ben blij dat ik ook hier niet heb opgegeven na de eerste afwijzing. En ook niet na de tweede trouwens. Deur cashpunt geautomatiseerd – An Wauters

Dat allemaal nog voor de ondertekening van het convenant met Inter. Is dat dan nog wel nodig? Ja, toch wel. Met het convenant verbindt de gemeente zich tot een duurzame samenwerking met Inter, het Agentschap Toegankelijk Vlaanderen,  voor de realisatie van het verdere toegankelijkheidsbeleid in de gemeente. De overeenkomst is van onbepaalde duur.

We kunnen door deze convenant rekenen op Inter voor adviezen en screenings, begeleiding, ondersteuning en vorming. De gemeente van haar kant verbindt zich ertoe regelmatig overleg te organiseren en de nodige informatie tijdig door te geven en uiteraard de nodige adviezen te vragen en ondersteuning toe te laten.

Lees ook in HLN https://www.hln.be/keerbergen/keerbergen-sluit-schriftelijke-overeenkomst-af-met-agentschap-toegankelijk-vlaanderen-meer-advies-overleg-en-mogelijkheden-voor-toegankelijkheidsbeleid-van-gemeente~a74d3c93/

ByAn Wauters

Zwerfvuilactie vernieuwd

We veranderen de gemeentelijke zwerfvuilactie. Daar zijn verschillende redenen voor. Zo is er sinds enkele jaren een groot aantal inwoners actief als Mooimaker. Zij ruimen regelmatig zwerfvuil in hun eigen buurt of op wandelroutes. De schoolomgeving kan dan weer baat hebben bij Operatie proper en onze traditionele zwerfvuilacties die al ruim twintig jaar 2 keer per jaar plaatsvond, kreeg steeds minder respons.

Hoe deden we het? We verdeelden Keerbergen in 14 sectoren en nodigden alle jeugd-, sport en socio- culturele verenigingen uit om een sector te ruim op 1 dag/weekend. Dat veranderen we.

Hoe wordt het nu? We combineren de inzet van verenigingen met de inzet van de individuele vrijwilligers. Voor de verenigingen definieerden we 7 sectoren. Dat zijn stroken van telkens ongeveer 2 tot 2,5 kilometer langs onze invalswegen. Drukke wegen, waar het opruimen impact heeft. We haken in op de Grote lenteschoonmaak, een campagne van Mooimakers die loopt van 21 maart tot 22 april dit jaar. Er is dus meer tijd om te ruimen en het bedrag dat de deelnemende verenigingen ontvangen is ook verhoogd van 250 naar 350 euro.

In het najaar organiseren we een actie rond een thema op World Cleanup Day. Dat is dit jaar op 20 september.

Zo willen we terug meer te kunnen sensibiliseren in het najaar en meer mensen te betrekken bij de opruimacties in het voorjaar. Lees er ook meer over in de artikels hieronder:

Het Nieuwsblad van 17 februari https://www.nieuwsblad.be/regio/vlaams-brabant/oost-brabant/keerbergen/hogere-vergoeding-en-flexibele-regeling-moeten-zwerfvuilactie-uit-het-slop-halen-bedrag-was-ook-al-erg-lang-hetzelfde/133200276.html

Het Laatste Nieuws van 17 februari https://www.hln.be/keerbergen/keerbergen-steekt-zwerfvuilactie-in-nieuw-jasje-15-jaar-geleden-was-er-wachtlijst-bij-verenigingen-nu-zijn-er-nog-maar-enkele-geinteresseerden~ad7f12f5/

ByAn Wauters

Sluikstortcamera’s

We hebben beslist om als gemeente in te stappen in het project van Ecowerf waarbij zij sluikstortcamera’s plaatsen op sluikstortgevoelige locaties. Niet omdat we geloven dat ze de ultieme oplossing zullen bieden voor problemen van zwerfvuil en sluikstort, maar wel omdat ze de laatste ontbrekende schakel waren binnen het lokale beleid hierrond.

Sensibiliseren blijft een belangrijke eerste stap. Afval sorteren en correct aanbieden wordt ook al jaren gestimuleerd en ook door de inwoners zeer goed uitgevoerd. Wanneer daar problemen bekend zijn, pakken we die aan. Campagnes van Mooimakers of bijvoorbeeld onze gemeentelijke zwerfvuilacties of Operatie proper waaraan o.a. scholen kunnen deelnemen zijn belangrijke instrumenten. Het vuilnisbakkenplan dat in opmaak is zal het landschap van de openbare vuilnisbakken verbeteren en tot slot zetten we dus ook camera’s in op plekken die we kennen als sluikstortgevoelig. Na twee jaar evalueren we het project. Het gaat van start in de loop van 2026.

Beeld van en korte uitleg ook op ROB, lees hier: https://www.robtv.be/nieuws/keerbergen-zet-cameras-in-tegen-sluikstort-208283

ByAn Wauters

Nieuwjaarsreceptie

Was het vorig jaar nog wat onwennig en allemaal nieuw. Vandaag voelde ik me helemaal in mijn sas op onze lokale Nieuwjaarsreceptie. De aanwezigheid van Louis Tobback als gastspreker was daar niet vreemd aan.

Ik heb de eer om samen met Louis Tobback deel uit te maken van de provinciale Vooruit-fractie en met zijn ervaring én met onze nieuwe, jonge Voorzitter Manon Piot aan mijn zijde werd het een hele fijne avond. Elk jaar verwelkomen we meer aanwezigen.

Volgend jaar wel beter proberen te plannen – wij of de nationale partij 😉 – zodat beide nieuwjaarsrecettes niet samen vallen 🙂

ByAn Wauters

Sanering Piervensbos afgerond

Asbest en speelbos in één zin doet bij iedereen alle alarmbellen afgaan. Zo ook bij mij. Als schepen van milieu nam ik dit dossier dan ook meteen in de hand,” zegt An Wauters (Vooruit). “Eerste belangrijke stap was de omvang van de vervuiling correct bepalen. Daarvoor deden we beroep op een gespecialiseerd onderzoeksbureau. Zij namen tientallen bodemstalen in de boszone om te bepalen tot waar de vervuiling ging.” De vervuiling ontstond waarschijnlijk in het verleden door de afbraak en het dumpen van een schuilhok voor dieren. Mogelijk dan aangevuld met sluikstort. De zone die vervuild was, was in het voorjaar 100 procent zeker bekend en stond op kaart.

Lees verder onder de afbeeldingen.

Hekken en buurtinfomoment

“Zodra we de exacte omvang van de vervuiling kenden, hebben we rond die zone hekken gezet waardoor het vervuilde gebied zeker niet kon betreden worden en werd de rest van het bos dan wel opnieuw vrijgesteld. De bramen en het ondertussen erg hoge gras op de wandelpaden en aan de speeltoestellen werd verwijderd. Zo kon men vanaf het voorjaar in een gedeelte van het bos en op een deel van de speeltoestellen alvast terecht.” 

In juni was er een informatiemoment voor de buurtbewoners in het Piervensbos. “We vertelden eerst en vooral hoe de sanering liep en wat we naast die sanering ook nog aan bosbeheer willen doen in 2025 en verder. Buren waren vooral benieuwd en blij dat we ermee aan de slag gingen.” 

Werken uitgevoerd in verkeersluwe periode

De aannemer maakte gebruik van de afsluiting van de Keerbergsesteenweg in Haacht om de werken bij ons uit te voeren net na de zomer. Er werden grote volumes grond afgegraven en afgevoerd. Dat bracht uiteraard wel wat vrachtwagenverkeer met zich mee en het af- en aanrijden van die vrachtwagens is dus gebeurd in de verkeersluwe periode. Vandaag is de parking heraangelegd én zijn ook de speeltoestellen opnieuw gekeurd. “Iedereen kan veilig spelen en parkeren aan Piervensbos.”

En dit al sinds oktober 2025.

In de Dijlestraat zitten we in de fase van het BBO (beschrijvend bodemonderzoek).

HLN: https://www.hln.be/keerbergen/pfas-en-pfos-verwijdering-in-dijlestraat-loopt-vertraging-op-speelbos-ondertussen-wel-asbestvrij-gemaakt

ByAn Wauters

Vernieuwd label dierenwelzijn: check!

Keerbergen mag zich ook in 2026 officieel een diervriendelijke gemeente noemen. Na het ondertekenen van de vernieuwde beginselverklaring en een evaluatie ontving onze gemeente opnieuw het label ‘Diervriendelijke gemeente’, dat wordt uitgereikt door de Provincie Vlaams-Brabant. Het label werd in oktober 2025 geactualiseerd en afgestemd op de nieuwste inzichten, noden en regelgeving binnen het dierenwelzijn, zoals vastgelegd in de Codex Dierenwelzijn.

Wat zegt dat nu zo’n label? Als schepen van dierenwelzijn wil ik het toch zeker niet verliezen. Wie mij kent, weet dat ik met dieren begaan ben. Dieren hebben geen eigen stem. Het is dus absoluut onze eerste verantwoordelijkheid om hen goed te behandelen.

Wist je dat je trouwens op de gemeentelijke website ook informatie vindt over wat te doen als je mishandeling of verwaarlozing vaststelt? Ga naar deze pagina https://www.keerbergen.be/melden-verwaarloosde-en-mishandelde-dieren

Lees hier dan weer meer over het vernieuwde label: https://www.nieuwsblad.be/regio/vlaams-brabant/oost-brabant/keerbergen/gemeenten-krijgt-gegeerd-label-dankzij-diervriendelijke-rattenbestrijding-vergif-is-te-pijnlijk-voor-ratten-en-gevaarlijk-voor-andere-dieren/123046391.html

Ter info 🙂 Studiedagen dierenwelzijn bij de provincie Vlaams-Brabant beginnen meestal met deze slide. Ik vind hem wel goed gemaakt.

ByAn Wauters

Met je hond op pad in de sneeuw

Of ik met de sneeuw van de voorbije dagen ga wandelen met mijn honden? Ja. Met onze twee jongste Border Collies ga ik wel op pad. Maar met de juiste voorzorgsmaatregelen. Ik maakte er deze Visuals over: